Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

13 april 2015

Breirol?

Een paar weken geleden zag ik ineens zo'n leuke foto (klik) van een mandje met breirolletjes bij Annelein Design.
De term breirol heb ik zo af en toe wel voorbij zien komen op het WWW, maar eigenlijk had ik niet zo'n idee wat dat was. Dus ik ben een beetje gaan googlen en kwam tot de ontdekking dat het breien aan een breirol een aantal jaar geleden (2006-2007) helemaal hot was. De aanleiding destijds was de vondst op een antiek markt van een breirol en een sok, waarin dezelfde letter "M" was ingebreid. Degene die deze breirol in haar bezit heeft, heet Carla Meijsen en zij heeft van de hele breirol patroontjes gemaakt. Vervolgens is er een KAL (Knit-Along) ontstaan, waarbij heel veel breisters zich aansloten. De naam van deze breirol in de KAL was "Sampler M". Als je hierop googled, kom je allerlei prachtige exemplaren (klik) tegen.

Hierboven is de originele breirol en sok te zien. De foto is van Carla Meijsen.

Waarom werd een breirol gemaakt? Ik citeer uit de introductietekst van Carla Meijsen:
"De breiwerken zijn waarschijnlijk door een schoolmeisje gemaakt tijdens de handwerkles in het begin van de twintigste eeuw." De breirol is eigenlijk een soort van stekenlap of voorbeeldlap, die een meisje tijdens de rest van haar leven kon gebruiken om patronen weer te reproduceren.

Opnieuw Carla Meijsen: "Geintrigeerd door het knappe breiwerk ging ik aan de slag en probeerde ik alle 29 patroontjes van de stekenlap te reproduceren, een hele uitzoekerij! Geloof me, je wilt niet weten hoe vaak ik stukjes uit heb moeten halen, omdat het n├ęt niet goed was. Hierbij kwam ik soms ook steekjes tegen, waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze fout zijn, of in ieder geval minder mooi. Maar om de eigenheid van de stekenlap te bewaren, zijn ook die steekjes zo goed mogelijk nagebreid.
Zo probeer ik het conserveren van breikunst uit het begin van de vorige eeuw te ondersteunen. Er is genoeg aan kennis en vaardigheden verloren gegaan in de loop der jaren."

Ja, en door deze laatste twee zinnen was ik verkocht. Ik wil deze breirol ook gaan maken. En weet je wat zo leuk is? Dat kan, want de patronen zijn nog steeds voor iedereen gratis beschikbaar.
Je moet lid zijn/worden van Yahoo en vervolgens zoeken in groepen op "KnitAlongSamplerM". Daar moet je vragen om lid te worden en vervolgens staan de patronen onder files.

OPROEP: wat zou het leuk zijn als iedereen die destijds de SamplerM breirol gemaakt heeft, deze laat zien op haar/zijn blog. 

Daardoor worden hopelijk weer allerlei breisters, die dit destijds gemist hebben (zoals ondergetekende) ge├»nspireerd. 

Een volgende keer meer over mijn plannen.

Groetjes,
Marian